Svar: Dagsplan, når dagen starter kl. 05.30 :)

2. januar 2023

Alder:
8 mdr.

Kære Mette

Tak for dit spørgsmål om "tidlige dagsplaner" - jeg vil naturligvis meget gerne sende et forslag til, hvordan en tidlig plan kan se ud :)

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have brug for 3 mælkemåltider dagligt, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at jeres datter ikke længere skal tilbydes flaske om morgenen.

Derudover så fortæller du, at I fremadrettet gerne vil arbejde på, at dagen starter omkring kl. 07 og med det in mente, så vil jeg ikke anbefale, at I giver morgenmaden for tidligt. Hvis jeres datter f.eks. vænnes til at spise morgenmad allerede kl. 5.30, når hun vågner, så vil hendes indre ur naturligt indstille sig på, at hun skal spise her, og det betyder, at hun vil kunne blive ved med at vågne på dette tidspunkt, fordi hendes indre ur fortæller hende, at hun er sulten. Jeg vil derfor anbefale, at I forsøger at strække morgenmad til klokken f.eks. er 6.30, fordi det også vil kunne fungere bedre for tiden frem.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Vågner og dagen begynder ca. 5.30. I kan tage Olivia ind til jer, og se om hun kan lære at blive liggende i sengen lidt længere tid på denne måde, eller I kan stå op med hende og lade dagen begynde stille og roligt med lidt tumlen, leg, pludren, hygge...:)

Morgen 6.30: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens først lur, måske ...

Annonce

... omkring kl. 8, måske lidt senere...

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, lidt godt kogt pasta, stykker af frikadelle og andre rester fra aftensmaden og må også stadig meget gerne tilbydes grøntsagsmos med kød/fisk. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl. 12-12.30 - det kommer lidt an på, hvornår hun vågner af sin første lur, og hvor lang den første lur viser sig at være.

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden - kartofler, grøntsager, ris, pasta, kød, fisk, sovs.. Der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker til hænderne og der gives også stadig moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca. kl 19.15 og får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder:)

Flaske og puttes til natten ca. 19.30

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen

Jeg håber, at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan I kan skrue Olivias dag sammen, selvom hun vågner tidligt om morgenen - og at I derfor er hjulpet lidt videre på vej:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder